دوشنبه, 22 شهریور 1395 10:00

کتاب‌های مرداد 1395

نوشته: ماني شهرير
این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

 

چندی پیش یکی از دوستان در بخش نظرات وب سایت به کتابی اشاره کردند که مدتی پیشتر جایی دیده بودم که منتشر شده و با توجه به عنوانش گفته بودم که باید تهیه‌اش کنم. اما بعد فراموش کردم (امان از دست حافظه ضعیف) تا اشاره اخیر دوست‌مان.

راستش موضوع کتاب انگار قواره جیره‌کتاب "دوخته شده!" آنقدر در طول سالیان درباره "کتاب‌های نخوانده" معترضه صادر کرده‌ام که وقتی حالا می‌بینم درباره این "تخصص" واقعا کسی نشسته و کتابی نوشته است، واقعا بی‌صبرم تا ببینم که از چه زاویه‌ای به موضوع پرداخته و از این صفحات چه ترفندهای جدیدی برای "یک کتابفروش نیمه‌وقت" درخواهد آمد.

'چگونه
چگونه درباره کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم حرف بزنیم؟
نویسنده: پی‌یر بایار
ترجمه: محمد معماریان، مریم مزرعه‌فراهانی
ناشر: ترجمان
سال نشر: 1395 (چاپ 2)
قیمت: 13000 تومان
تعداد صفحات: 184 صفحه
شابک: 978-600-8091-07-3
هدف این اثر مدح کتاب نخواندن یا آموزش راهکارهای تظاهر به مطالعه نیست؛ هرچند در عمل می‌تواند به این کار نیز بیاید. بلکه هدف مولف ارائه روایتی پست‌مدرن از "کتاب‌خوانی" است. این روایت می‌گوید کتاب‌هایی که نمی‌شناسید، تورق کرده‌اید، درباره‌شان شنیده‌اید یا حتی فراموش کرده‌اید نیز می‌توانند در زمره آثاری باشند که بر زندگی شما و فهمتان از دنیای پیرامون اثر گذاشته‌اند. هر مولفی، درست پس از نگارش کتاب خود، می‌میرد تا هر کتاب‌خوانی، فراخور احوالات شخص خود، برداشتی خاص از اثر او داشته باشد و با این برداشت، نیمه جان دوباره‌ای به اثر و مولف آن ببخشد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

اگر این کتاب را می‌خواهید ...

بعد از استقبال قابل توجه جیره‌کتابی‌ها از "پائولا"ی ایزابل آلنده (که متاسفانه چندی است چاپش تمام شده)، تصمیم گرفتم فهرستی از آثار این بانوی نویسنده دست و پا کنم. در واقع همین حالا هم تعداد زیادی از کتابهای او را در بانک اطلاعات جیره‌کتاب موجود داریم و اینجا و آنجا در فهرست‌های مختلف به آنها اشاره کرده‌ایم. اما در این "گردآوری" چشم‌ام همیشه دنبال "خانه ارواح" بود که به تعبیری یکی از معروف‌ترین آثار آلنده است.

"خانه ارواح" آخرین‌بار سال 1385 تجدید چاپ شده بود و ... تایید می‌فرمایید که برای چاپ مجدد کتاب خیلی بیشتر از "مدت معقول" انتظار کشیده‌ام! اما به هر حال این انتظار هم به پایان رسید و بعد از ده سال بالاخره کتاب تجدید چاپ شد. پس این شما و این اولین رمان ایزابل آلنده که حالا تا مدتی در بازار قابل تهیه خواهد بود.

'خانه
خانه ارواح
نویسنده: ایزابل آلنده
ترجمه: حشمت کامرانی
ناشر: قطره
سال نشر: 1395 (چاپ 7)
قیمت: 40000 تومان
تعداد صفحات: 580 صفحه
شابک: 978-964-341-021-6
استبان ترونبا وقتی موفق می‌شود با رز که از خانواده‌ای ثروتمند است نامزد کند برای بدست آوردن ثروتی که او را در چشم خانواده نامزدش برای همسری او مناسب نماید، به معدن‌های شمال می‌رود. در آنجا اما او با خشونت و بی‌رحمی راه خود را باز می‌کند و به جلو می‌رود. وقتی نامزدش رز بر اثر حادثه‌ای از دنیا می‌رود او با کلارا، خواهر رز که قابلیت پیشگویی آینده را دارد، ازدواج می‌کند و با ثروتی که بدست آورده و مقامی که از وصلت با خانواده کلارا به آن رسیده، پله‌های ترقی را در سیاست یکی یکی بالا می‌رود.
او همسر و فرزندانش را دوست دارد و تلاش می‌کند تا وسایل رفاه آنها را فراهم کند، اما همزمان با اعضای خانواده‌اش هم خشن و بی‌رحم است. وقتی که بلانکا دختر استبان با وجود مخالفت او در رابطه‌ای عاشقانه درگیر می‌شود، حاصل این رابطه هدیه‌ای ناخواسته برای استبان به همراه دارد: نوه‌ای دختری به نام آلبا که استبان او را می‌پرستد و بزودی خانواده و کشورش را به سوی آینده‌ای انقلابی هدایت می‌کند …
داستان با روایت زندگی چهار نسل از خانواده ترونبا، در فضای رئالیسم جادویی اتفاقات تاریخی کشور شیلی از ابتدای قرن بیستم تا زمان کودتا بر علیه دولت سالوادور آلنده را مرور می‌کند.
داستان با این جملات آغاز می‌شود:
" "باراباس از دریا پیش ما آمد"؛ این را کلارای کوچک با خط ظریف و زیبایش نوشت. کلارا عادت داشت مطالب مهم را یادداشت کند. بعدها هم که لال شد تمام جزئیات را می‌نوشت و هرگز گمان نمی‌کرد پنجاه سال بعد من برای بازسازی گذشته و غلبه بر وحشت‌های خودم از آن‌ها استفاده کنم.
باراباس در یک روز پنج‌شنبه مقدس رسید. آن را در قفسی محقر انداخته بودند و سر تا پا غرق در نجاست و ادرار خود بود، و نگاه سرگشته یک زندانی درمانده و کاملا بی‌پناه را داشت. ولی وضع قدوقواره و حالت شاهوار سرش گویای آن بود که در آینده غولی افسانه‌ای خواهد شد. یک روز ملایم پاییز بود، و از آن حوادثی که کودک یادداشت می‌کرد نشانه‌ای با خود نداشت؛ این حوادث در خلال آیین عشا ربانی نیم‌روز، در کلیسای سن‌سباستین روی داد، و همه خانواده کلارا در آن حضور داشتند ..."

چاپ کتاب تمام شده!

یکی از تاثیرات جیره‌کتاب در ذائقه‌ی کتاب خریدن من این بوده که شاخک‌هایم برای پیدا کردن و تهیه‌ی "کتاب‌های ارزان" حساس شده‌اند. البته "ارزان بودن" از آن ویژگی‌هایی است که در مورد کتاب لزوما آدم را به سمت "جنس چینی" هدایت نمی‌کند! (یا به عبارت دیگر "جنس چینی" در بازار کتاب لزوما ارزان نیست.) خوشبختانه ارزش کتاب‌ها اغلب فارغ از قیمت پشت جلدشان است و بنابراین این اعتراف که من همیشه چشمم دنبال کتاب‌های فوق‌العاده ارزان است، خیلی "بی‌کلاسی" به حساب نخواهد آمد!

این روزها که قیمت متوسط کتاب‌ها از 25000 تومان بالا زده، پیدا کردن کتاب 5 هزارتومانی و 7 هزار تومانی بسیار کار سختی شده. 3500 تومان که دیگر اصلا صحبتش را نکنید. پس تعجب نکنید که وقتی می‌بینم هنوز توی انبار انتشارات امیرکبیر یا علمی، کتاب‌هایی با این قیمت‌ها پیدا می‌شوند، به سمت‌شان یورش می‌برم.

'توفان
توفان می‌غرد
نویسنده: رز وایلدر لین
ترجمه: محمد عصار
ناشر: امیرکبیر
سال نشر: 1393 (چاپ 2)
قیمت: 3500 تومان
تعداد صفحات: 96 صفحه
شابک: 978-964-00-1586-5
نویسنده داستان زندگی پدربزرگ و مادربزرگش را در قرن نوزدهم و در نواحی غرب آمریکا حکایت می‌کند.
چارلز و کارولین در ابتدای زندگی مشترک‌شان به دنبال موقعیتی بهتر برای زندگی، اثاثیه‌شان را بار عرابه‌ای می‌کنند و راه سرزمین‌های غرب را پیش می‌گیرند. در خانه جدیدشان ابتدا همه چیز خوب و رویایی به نظر می‌رسد. خرمن محصول‌شان پربار است و ورود فرزندی به زندگی‌شان، روزهایشان را شیرین‌تر هم می‌کند. اما پس از مدتی اوضاع تغییر می‌کند و چارلز ناچار می‌شود برای یافتن کار دوباره به شرق برود و کارولین و فرزندشان را در این سرزمین وحشی و خشن تنها بگذارد ...

اگر این کتاب را می‌خواهید ...

'پاتریشیای
پاتریشیای تنها
نویسنده: هربرت جن‌کنیز
ترجمه: میمنت دانا
ناشر: امیرکبیر
سال نشر: 1394 (چاپ 4)
قیمت: 7000 تومان
تعداد صفحات: 173 صفحه
شابک: 978-964-00-1704-3
پاتریشیا دختر زیباروی بیست و چهار ساله‌ای است که در کودکی پدر و مادر خود را از دست داده و تنها در پانسیون گالوین زندگی می‌کند.
روزی به‌صورت اتفاقی صدای پیردخترهای ساکن پانسیون به گوشش می‌رسد که او را دختری منزوی و تنها خطاب می‌کنند که هیچ مردی در زندگی‌اش نیست و تاکنون توجه هیچ مردی را به خود جلب نکرده.
و این امر سبب می‌شود که پاتریشیا به فکر نقشه‌ای بیفتد که این نقشه سرنوشت و زندگی وی را دگرگون می‌سازد ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
داستان با این جملات آغاز می‌شود:
" "همیشه خانه‌نشین است، هیچ‌کس به سراغش نمی‌آید، دوست مرد هم ندارد، در صورتی که بیشتر از بیست و هفت سال هم نباید داشته باشد ... چندان زشت هم نیست."
صدایی برنده و بی‌حالت گفت:
- یک چیز دیگری غیر از زیبایی هست که مرد را جلب می‌کند.
- مثلا چی؟
صدای دومی با آهنگی که انزجار از آن می‌بارید گفت:
- یک چیزی که گفتنش چندان برازنده نیست ... سکس ... زینت، درهرصورت معلوم می‌شود پاتریشیا آن را ندارد، دلم برایش می‌سوزد دختر بیچاره خیلی تنها است. نمی‌دانم چطور تابه‌حال کسی را پیدا نکرده.
پاتریشیا به شنیدن صدای زنگ شام از پله‌ها پایین می‌آمد که به سالن غذاخوری برود که از لای در نیمه‌باز سالن گفتگوی بین دو پیرزن را شنید و در حالی که از شرم صورتش گلگون شده بود برجای خشک شد. گویی او را سیلی زده‌اند ..."

اگر این کتاب را می‌خواهید ...

اگر اهل خواندن "بیوگرافی‌های داستانی" هستید، تصور می‌کنم نباید مطالعه کتاب بعدی را از دست بدهید. این توصیه حتی اگر به هنرهای تجسمی هم چندان علاقه‌ای ندارید و میکل‌ آنژ برایتان شخصیت هیجان‌انگیزی نیست، می‌تواند همچنان پابرجا باشد. از زمانی که یادم می‌آید در خانواده ما طرفداران "ایروینگ استون" و بیوگرافی‌هایی که نوشته در اکثریت بوده‌اند و "تا نباشد چیزکی، مردم نگویند چیزها!"

'رنج
رنج و سرمستی
نویسنده: ایروینگ استون
ترجمه: پرویز داریوش
ناشر: امیرکبیر
سال نشر: 1395 (چاپ 5)
قیمت: 23000 تومان
تعداد صفحات: 704 صفحه
شابک: 978-964-00-1830-9
کتاب زندگینامه داستانی میکل‌آنژ پیکرتراش، نقاش و معمار نامدار ایتالیایی است.
داستان با این جملات آغاز می‌شود:
"برابر آینه اتاق خواب طبقه دوم نشسته، گونه‌های نزار خود را با کناره‌های استخوانی بلند و پیشانی پهن کشیده و گوش‌هایش که زیاده از حد عقب واقع شده بودند و موهای سیاهش را که دسته‌دسته تاب خورده، به جلو ریخته بود و چشمان سیاه و دور از هم خود را با پلک‌های سنگین روی کاغذ می‌کشید.
پسرک سیزده ساله با قیافه جدی به خود گفت: "طرح خوبی ندارم. سرم بی‌قاعده است. پیشانیم آن‌قدر بزرگ است که دهان و چانه‌ام را پنهان کرده. کاش کسی شاغول به‌کار برده بود."
بدن تنومند خود را آهسته جنباند؛ مبادا چهار برادرش را که پشت سر او خفته بودند، بیدار کند و آنگاه گوش به‌طرف خیابان دلانگویارا برافراشت تا صدای سوت دوست خود گراناچی را بشنود. در ضمن با خطوط سریع مداد به تجدید طرح گونه‌های خود پرداخت ..."

اگر این کتاب را می‌خواهید ...

کتاب بعدی را هم برای افزودن به فهرست "سفرنامه‌های معاصر" جیره‌کتاب تهیه کردم. امیدوارم یادم نرود که نام کتاب را آنجا هم بیاورم!

'عکس
عکس یادگاری با فرعون: یادداشت‌ها و برداشت‌های سفر مصر
نویسنده: عباس نادری
ناشر: قو
سال نشر: 1394 (چاپ 2)
قیمت: 12000 تومان
تعداد صفحات: 108 صفحه
شابک: 978-964-156-013-5
نویسنده دانش‌آموخته روابط بین‌الملل است و کتاب به شرح سفری می‌پردازد که او در سال 1385 به مصر داشته است.
فصل اول کتاب با این جملات آغاز می‌شود:
"از همین نخستین لحظه‌ی نشستن در هواپیمایی مصر، بوی باستان می‌آید. بوی چندین‌هزار سالگی. حتی آرم هواپیمایی مصر، حال و هوای عهد قدیم را در دیده جاری می‌کند؛ یعنی که نشانه‌های فراعنه را. میهمانداران مصری، با نظم و ترتیب‌اند و خوش‌برخورد. یعنی که مو به مو آموزه‌های برخورد با گردشگران را اجرا می‌کنند. با لهجه‌ی خاص مصری و تلفظ حرف "جیم" به "گاف" و دیگر شیوه‌های لهجه‌ی مصری. مدام سر می‌زنند با پرسشی شاید تکراری: چیزی نیاز ندارید؟
مونیتورهای داخل هواپیما، فیلمی از "مصر للطیران" (شرکت هواپیمایی مصر) پخش می‌کنند؛ به زبان انگلیسی و زیرنویس عربی! با جملات و تصاویری از و درباره‌ی اهرام: "مصر، سرزمین فراعنه است و "مصر للطیران" از روی آن عبور می‌کند." فیلم، پنجره‌ای از مصر به رویم می‌گشاید با تصاویری بسیار زیبا از قاهره و نیل. مستند دیگر، درباره‌ی کشف مقبره‌ی یکی از فراعنه‌ی مصر است و باز به زبان انگلیسی ..."

اگر این کتاب را می‌خواهید ...

این موضوع "چگونه بنویسیم!" هم از آن موضوعات مورد علاقه جیره‌کتاب است. مخصوصا اگر مثل کتاب بعدی ماجرا درباره نوشتن در محیط‌های اداری باشد که گیر و گرفتاری در آن بسیار داریم.

باید فرصت کنم و کتاب را با دقت بیشتری تورق کنم تا اگر مطالبش را پسندیدم، تهیه و خواندن آن را به هر آشنای اداری که دور و برم هست، توصیه کنم.

'فرهنگواره‌ی
فرهنگواره‌ی نامه‌نگاری (به همراه آیین نگارش و درست‌نویسی انواع نامه‌ها)
نویسنده: حسن ذوالفقاری
ناشر: چشمه
سال نشر: 1395 (چاپ 2)
قیمت: 25000 تومان
تعداد صفحات: 329 صفحه
شابک: 978-600-229-219-3
کتاب با هدف آموزش نامه‌نگاری اداری فراهم آمده است و در دو بخش تنظیم شده: بخش اول شامل کلیات نامه‌نگاری، انواع نامه‌نگاری اداری، اجزای نامه‌های اداری، مراحل تهیه‌ی نامه‌های اداری، نامه‌نگاری اشخاص حقیقی و روش نگاشتن، گزارش‌نویسی آن است به همراه اصول و مبانی درست‌نویسی نامه‌های اداری اعم از نشانه‌گذاری، املای کلمات، قواعد فصل و وصل و ساده‌نویسی نامه‌ها و آیین نگارش آن‌ها.
بخش دوم فرهنگنامه‌ی نامه‌نگاری اداری است که حاوی اصطلاحات و قالب‌های اداری و نحوه‌ی نگارش و نمونه‌هایی از هریک در صد مدخل است. برخی از انواع معرفی شده عبارتند از: آگهی، آیین‌نامه، ابلاغ، اجاره‌نامه، احضارنامه، اخطار، ادعانامه، اساسنامه، استشهادنامه، استعفانامه، استعلام، استناد، استوارنامه، اسناد رسمی اطلاعیه، اظهارنامه، اقرارنامه، بخش‌نامه، بیانیه، پیام‌های کوتاه، پی‌نوشت، پیوست، پیام، تصویت‌نامه، تعهدنامه، تفاهم‌نامه، تشویق‌نامه، ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)

چاپ کتاب تمام شده!

کتاب بعد فکر می‌کنم در طول چند ماه اخیر رکورد "جستجو شدن" را در وب سایت جیره‌کتاب به خودش اختصاص داده. دوستان زیادی به دنبال این کتاب و کتاب اول نویسنده ("من، پیش از تو") جستجو کردند و به دلیل آنکه کتاب را هنوز در بانک اطلاعات‌مان وارد نکرده بودیم، موفق نشدند که آن را در قفسه‌های جیره‌کتاب بیابند.

در بازار اما فروش کتاب، احتمالا بخاطر اکران فیلمی که از روی "من، پیش از تو" ساخته شده، داغ بوده و در طول چند ماه شماره تعداد چاپ‌های کتاب را به عدد نه رسانده است.

'پس
پس از تو
نویسنده: جوجو مویز
ترجمه: مریم مفتاحی
ناشر: آموت
سال نشر: 1398 (چاپ 46)
قیمت: 52000 تومان
تعداد صفحات: 544 صفحه
شابک: 978-600-384-018-8
داستان کتاب، ادامه داستان کتاب دیگر نویسنده به نام "من، پیش از تو" است.
لوئیزا کلارک دختر پرستاری که در دنیای بزرگتری به رویش گشوده شده است، می‌رود تا زندگی را از سر بگیرد و آهنگی دیگر از بودن خویش بنوازد. لوئیزا که اینک تحول عظیمی در او رخ داده است با تجربه‌ی جدیدی روبرو می‌شود و شرایط به‌گونه‌ای رقم می‌خورد که یک‌بار دیگر در آزمون زندگی شرکت می‌کند و بر سر دو راهی می‌ایستد. در نهایت مجبور می‌شود انتخابش را بکند و این شاید بزرگترین تصمیم زندگیش باشد ... (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
(این کتاب با 10% تخفیف به مشترکین جیره‌کتاب عرضه می‌شود)
داستان با این جملات آغاز می‌شود:
"مرد تنومند انتهای بار شرشر عرق می‌ریزد. سرش را پایین گرفته و نگاهش به گیلاس ویسکی است، اما هرازگاهی به پشت سرش، به در ورودی، نگاه می‌کند. دانه‌های عرق، زیر نور مهتابی می‌درخشند. مرد نفس عمیق و بی‌ثباتی می‌کشد؛ یک آه مبدل، بعد به گیلاسش نگاه می‌کند.
- هی! ببخشید؟
من که سرگرم برق انداختن گیلاس‌ها هستم، سرم را بالا می‌گیرم.
- یک گیلاس دیگه لطفا!
می‌خواهم بگویم کار خوبی نیست و فایده‌ای ندارد، فقط این‌که بیشتر از ظرفیتش می‌خورد. ولی مرد درشت‌اندامی است و فقط هم پانزده دقیقه تا تعطیلی کافه مانده است. طبق دستورالعمل سندیکا، دلیلی ندارد چنین چیزی به او بگویم، در نتیجه جلو می‌روم، گیلاسش را برمی‌دارم تا پر کنم. مرد به بطری اشاره می‌کند.
- ویسکی اسکاتلندی لطفا!
دست گوشتالویش را به صورت نمناکش می‌کشد.
- هفت پوند و بیست پنی لطفا!
سه‌شنبه شب است و ساعت یک ربع مانده به یازده و کافه‌ی ایرلندی فرودگاه ایست سیتی به نام شمراک و کلوور که البته هیچ حال و هوای ایرلندی ندارد ..."

اگر این کتاب را می‌خواهید ...

"درک یک پایان"، کتاب اول جولین بارنز نیز در طول این ماه‌ها فروش خوبی داشته. کتاب به خوش‌خوانی کتاب‌های "جوجو مویز" نیست و خوانندگانش احتمالا کسانی هستند که متن‌های سنگین‌رنگین‌تر را می‌پسندند. اما به هرحال "درک یک پایان" هم در عرض چند ماه به چاپ سوم (با متوسط 2000 نسخه در هر چاپ) رسیده که در وانفسای فعلی برای خودش غنیمت است.

البته نمی‌دانم چرا هیچیک از مشترکین جیره‌کتاب که کتاب را دریافت کرده و انشاالله فرصت کرده‌اند تا آن را بخوانند، تا این لحظه نظر و بازخوردی درباره آن اعلام نکرده‌اند. اما به هر حال همین "استقبال بازار" باعث شده تا ناشران به سراغ چاپ آثار دیگری از این نویسنده انگلیسی‌تبار بروند و ... جیره‌کتاب هم با همین پیش‌زمینه ذهنی تا کتاب جدید را روی پیشخوان کتابفروشی دید فکر کرد که آن را تهیه کند و خبر انتشارش را اینجا برای شما بیاورد.

'هیاهوی
هیاهوی زمان
نویسنده: جولین بارنز
ترجمه: سپاس ریوندی
ناشر: ماهی
سال نشر: 1397 (چاپ 4)
قیمت: 20000 تومان
تعداد صفحات: 186 صفحه
شابک: 978-964-209-271-0
نویسنده با مرور داستان زندگی شوستاکویچ، موسیقی‌دان روس، دوره‌ای از تاریخ اتحاد جماهیر شوروی را مرور می‌کند. شوستاکویچ جوان که در سال 1936 سی سال دارد، بیم آن دارد که دیگر زیاد زنده نباشد تا بتواند آثار دیگری بیافریند. استالین اخیرا توجه‌اش به آثار او جلب شده و تازه‌ترین اثر او را نپسندیده است. به همین خاطر ممکن است او را به سیبری تبعید کنند یا سرنوشت بدتری در انتظارش باشد. هنرمند جوان بسیار شانس می‌آورد و از این موقعیت سخت خلاص می‌شود. اما او در سال‌هایی که در پی می‌آید همچنان تحت کنترل حکومت استبدادی است و با فشار حکومت ناچار است تا خود و هنرش را برای نمایش چهره‌ای مثبت از "ارزش‌های اتحاد جماهیر" به خدمت گیرد.
داستان با این جملات آغاز می‌شود:
"تنها چیزی که می‌دانست این بود که سخت‌ترین روزها فرا رسیده است.

سه ساعتی می‌شد که کنار آسانسور ایستاده بود. داشت سیگار پنجمش را می‌کشید و انگار در ذهنش جست‌وخیز می‌کردند.

چهره‌ها، نام‌ها، خاطره‌ها. زغال‌سنگ‌های نارس در دست‌هایش سنگینی می‌کرد. پرندگان دریایی سوئدی بالای سرش می‌چرخیدند. مزارع آفتابگردان. بوی روغن میخک. بوی گرم و شیرین نیتا، وقتی از زمین تنیس می‌آمد. عرقی که از سر و روی یک بیوه جاری است. چهره‌ها. نام‌ها.

همین‌طور چهره‌ها و نام‌های مردگان.

می‌توانست از داخل آپارتمان یک صندلی بیاورد، ولی به‌هرحال اعصابش اجازه‌ی نشستن به او نمی‌داد. تازه نشستن روی صندلی به انتظار آسانسور هم بی‌تردید کاری نامتعارف است ..."

اگر این کتاب را می‌خواهید ...

در مورد "گود" نمی‌دانم باید چه بنویسم! من الان خودم مدتهاست که سراغ کتاب‌های تالیفی نشر چشمه نمی‌روم. نمی‌دانم، یکجورهایی انگار خط و خطوط داستان‌ها و نویسندگان‌شان "روی موج" من نیست. اما مطابق معمول، هر وقت کسی کتابی را توصیه می‌کند یا آن را سفارش می‌دهد، نسخه‌ای هم برای خودم تهیه می‌کنم و خب، در طول این سال‌ها توصیه برای کتاب‌های "چشمه‌ای" کم نبوده. مثلا همین کتاب "پاییز فصل آخر سال است" بر پایه همین توصیه‌ها به تورم خورد و تا به حال هم هرکس خوانده و نظر داده انگار بدش نیامده. اما "گود" کتاب توصیه‌ای یا سفارشی نیست!

می‌پرسید پس از کجا سر و کله‌اش اینجا پیدا شده! خب، کتاب چند هفته‌ای روی یک صندلی راحتی در اتاق کناری (اتاق تلویزیون و ورزش و پهن رخت‌ها و ...) جا خوش کرده بود. من نه آن را خریده بودم و نه آنجا گذاشته بودمش. اما هروقت از کنارش رد می‌شدم توجه‌ام را جلب می‌کرد و ... اینکه در میان آنهمه کتابی که توی این "اتاق همه‌کاره" از در و دیوار بالا می‌رود، کتابی بتواند توجه آدم را جلب کند کم چیزی نیست.

اگر بخواهم کمی روغن‌داغ این داستان هیجان‌انگیز را کم کنم (!!!) باید بگم که قبل‌تر مطالب مجله تجربه را درباره کتاب همینطور سطحی ورق زده بودم. شاید علت "جلب توجه" همین بوده. یا شاید هم علت این باشد که "نشر چشمه" بعد از مدتها استفاده از تم سیاه و سفید بر روی طرح جلدهایش، اخیرا خط عوض کرده و رنگ و لعابی را بر روی جلد کتابهایش راه داده است. خلاصه هرچه بود، این "جلب توجه" آنقدر ادامه پیدا کرد که بالاخره چند روز پیش کتاب را برداشتم و به این اتاق آوردم و گفتم: "باشه، بگذار یکبار دیگه هم امتحان کنیم!"

'گود
گود
نویسنده: مهدی افشارنیک
ناشر: چشمه
سال نشر: 1397 (چاپ 5)
قیمت: 58000 تومان
تعداد صفحات: 452 صفحه
شابک: 978-600-4057-32-9
گود روایت نفس‌گیر روزگار چند نسل است ... داستان دختران چریک، پسران مدافع خرمشهر، مردانی که روح بازار سنتی تهران بودند یا زنانی که تیمسارهای آن‌چنانی را نوک انگشت‌شان می‌چرخاندند ... نویسنده در نخستین رمان خود سراغ شکاف‌هایی رفته که از سال‌های قبل کودتای سال 32 آغاز شد و ادامه پیدا کرد تا همین سال‌های نزدیک. باعث تولد فدایی، چریک، انقلابی، مذهبی و کارگران و بازاریان شد. روح تهران سنتی را از آن خود کرد و بعد از انقلاب هم جای این آدم‌ها را جور دیگری رقم زد. رمان با ریتمی سریع و وقایعی تکان‌دهنده پیش می‌رود. در هر فصل ماجرایی انتظار خواننده را می‌کشد و نگرانی مداوم ریخته شدن سقف بازار قدیمی تهران که در کل رمان تکرار می‌شود. آیا سقف فرو می‌ریزد؟ آیا مادران و پسران رو در روی هم خواهند ایستاد؟ آیا ردپای تاریخ در خیابان‌ها پاک می‌شود؟ رمان گود تجربه‌ی جدیدی از احضار تاریخ سیاسی است. با حضور انبوه شخصیت‌هایی که خواسته یا ناخواسته در میانه‌ی این تاریخ نقش‌شان را ایفا می‌کنند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
داستان با این جملات آغاز می‌شود:
"اون روز آفتاب داغ بود و نور از سر گنبدهای تاق بازارچه خودش رو به کف زمین رسونده بود. حفره‌ی سر گنبدها رو یه مدتی بود بسته بودن و حیوون جمع شده بود. کفترها توی دهنه‌ی حفره‌ها لونه کرده بودن و هرازگاهی فضله‌شون می‌ریخت روی سر یکی که حواسش نبود از زیر حفره رد نشه. بدتر از فضله، خون کفتر بود. گربه‌های بازارچه از روی تاق می‌رفتن به لونه‌ی کفترها چنگ می‌زدن و جوجه یا کفتری رو خفه می‌کردن. حاصل این شبیخون، قطره‌ای خوی یا پری خونی بود که می‌چکید یا می‌افتاد روی سر مردم. ولی ان‌قدر همه گفتن بازارچه خفه و تاریک شده که حاج ذوالفقار به کارگرهاش گفت "ببرین سر حفره‌ها رو باز کنین، بی‌نور و آفتاب کسب‌مون می‌خوابه."
میونه‌ی بازارچه اون‌ورتر از کوچه‌ی صدتومنی پشت ماست‌بندی خدامی نرسیده به پیچ حموم قبله، عباس مروارید داخل حجره‌ش به بار پنیر ترکمن‌چای نگاه می‌کرد و نمکش رو می‌چشید ..."

اگر این کتاب را می‌خواهید ...

"ابر صورتی" اما سفارش یکی از دوستان بوده. بد و خوبش هم پای خودش!

'ابر
ابر صورتی
نویسنده: علیرضا محمودی ایرانمهر
ناشر: چشمه
سال نشر: 1397 (چاپ 4)
قیمت: 13000 تومان
تعداد صفحات: 107 صفحه
شابک: 978-964-362-649-2
کتاب مجموعه 9 داستان کوتاه است.
داستان "ابر صورتی" با این جملات آغاز می‌شود:
"آن صبح سرد سوم دی 1360، فقط دوست داشتم به تکه‌ابری که در لحظه‌ی طلوع صورتی شده بود نگاه کنم. ما پشت سر هم از شیب تپه‌ای بالا می‌رفتیم و من به بالا نگاه می‌کردم که ناگهان رگبار گلوله از روی سینه‌ام گذشت. من به پشت روی زمین افتادم، شش‌هام داغ و پر از خون شدند و بعد از سه دقیقه، هنوز به ابر نارنجی و صورتی نگاه می‌کردم که مردم. هیچ‌وقت کسی را که از پشت صخره‌های بالای تپه به من شلیک کرده بود، ندیدم. شاید سربازی بیست‌ساله بود، چون اگر کمی تجربه داشت، میان سه استوار و دو ستوان که در ستون ما بودند، یک سرباز صفر را انتخاب نمی‌کرد ..."

اگر این کتاب را می‌خواهید ...

کتاب بعدی تجربه نادری است از تالیف کتاب‌های "علم برای همه" در کشورمان. این شاخه نحیف از کتاب‌ها که به فارسی منتشر می‌شوند، اغلب همه ترجمه هستند و کم پیش می‌آید که نویسنده‌ای ایرانی کتابی برای قرار گرفتن در این قفسه قلمی کند. بنابراین نفس انتشار چنین کتابی "باریکلا" دارد.

'از
از بی‌نهایت بزرگ تا بی‌نهایت کوچک
نویسنده: علی افضل صمدی
ناشر: جهان کتاب
سال نشر: 1390 (چاپ 3)
قیمت: 6000 تومان
تعداد صفحات: 196 صفحه
شابک: 978-964-253-324-4
در این کتاب کوشیده‌ام از یک‌سو عظمت کیهان را به تصویر کشم. این کار را با ارائه ابعاد ستارگان انجام خواهم داد؛ از ستارگان متوسطی چون خورشید تا ستارگان غول‌پیکری که میلیونها بار از خورشید ما بزرگترند و فاصله آنها از هم با مقیاس سال نوری بیان می‌شود. سفر فضایی خود را از دورترین مکان در کیهان شروع می‌کنیم و به تدریج این فاصله را به خود و کره زمین نزدیک می‌کنیم تا به برگی که از درخت جدا شده و بر زمین افتاده برسیم. این تصویرها را نیز در ادامه خواهید دید.
از سوی دیگر در موجودات و یا اشیایی که بر روی زمین قرار دارند تجسس می‌کنیم و به کنه وجودشان نفوذ می‌کنیم. خواهیم دید که این موجودات یا اشیا از اجتماع ذرات بنیادی درست شده‌اند و ابعاد آنها در مقیاسی میلیاردها میلیارد بار کوچکتر از مقیاس معمولی ما (متر) - که روی زمین با آن سر و کار داریم - قابل تعریف است. در این مورد نیز تصویر اشیاء معمولی - مانند برگی که بر زمین افتاده - را در نظر می‌گیریم و به کمک میکروسکوپ و در نهایت به کمک نظریه‌های علمی، تصویرهایی را عرضه می‌کنیم که پی در پی ده بار بزرگ‌نمایی شده‌اند ... (برگرفته از پیشگفتار کتاب)

چاپ کتاب تمام شده!

و بالاخره می‌رسیم به تازه از تنور درآمده‌های "کتابسرای تندیس" در ماه گذشته. "جک ریچر" که معرف حضورتان هست و نیاز به معرفی ندارد. داستان‌های این "مرد تنهای شب" بزن‌بهادر و کله‌شق یکی بعد از دیگری در حال ترجمه و انتشار است و در ماه‌های اخیر علاقمندان این مجموعه برای بدست گرفتن کتاب جدیدی با هنرنمایی او هیچوقت خیلی منتظر و معطل نمانده‌اند!

'راه
راه سخت (از سری کتاب‌های جک ریچر)
نویسنده: لی چایلد
ترجمه: محمد عباس‌آبادی
ناشر: کتابسرای تندیس
سال نشر: 1395 (چاپ 1)
قیمت: 32000 تومان
تعداد صفحات: 539 صفحه
شابک: 978-600-182-197-4
این داستان، دهمین کتاب از مجموعه داستان‌های جک ریچر است. قصه در نیویورک آغاز می‌شود. رئیس یک شرکت نظامی خصوصی در ازای پرداخت یک میلیون دلار از ریچر می‌خواهد همسر و فرزندش را که ظاهرا گروگان گرفته شده‌اند نجات دهد. ریچر در طول تحقیقاتش به موارد مشکوکی برمی‌خورد و درمی‌یابد که آن‌چه او می‌داند همه‌ی داستان نیست. او در میانه‌ی راه تصمیم دشواری می‌گیرد، به نقطه‌ی شروع بازمی‌گردد و این بار "راه سخت" را برمی‌گزیند. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
داستان با این جملات آغاز می‌شود:
"جک ریچر اسپرسوی دوبل سفارش داد؛ بدون شیر و شکر، با لیوان اسفنجی، نه چینی، و قبل از اینکه آن را سر میزش بیاورند دید که زندگی یک مرد برای همیشه عوض شد. البته نه به خاطر اینکه پیشخدمت کند کار کرده باشد. فقط آن حرکتی که دید خیلی زیرکانه صورت گرفت. آن‌قدر زیرکانه که ریچر نمی‌دانست دارد چه چیزی را نگاه می‌کند. یک صحنه‌ی شهری ساده بود که روزی هزاران بار در هر جایی در دنیا تکرار می‌شد: یک نفر قفل در ماشینی را باز کرد و سوار شد و رفت. فقط همین.
ولی فقط عمین کافی بود.
اسپرسویی که خورده بود به بی‌نقص نزدیک بود،بنابراین ریچر دقیقا بیست و چهار ساعت بعد به همان کافه برگشت. سپری کردن دو شب پشت سر هم در یک مکان برای ریچر غیرعادی بود، ولی با خودش فکر کرد که خوردن قهوه‌ی عالی ارزش تغییر روال را دارد ..."

اگر این کتاب را می‌خواهید ...

کتاب بعدی هم داستان دیگری است از ماجرای یک کارآگاه نامدار و پرفروش دیگر. هنوز فرصت نکرده‌ام تا از این دو کتابی که تاکتون از او منتشر شده یکی را بخوانم و وجه تشابه‌ها و تمایزهای "هری بوش" را با "جک ریچر" پیدا کنم. اما فعلا همین‌قدر بس که این مجموعه هم مثل کتاب‌های "جک ریچر" مفصل است (19 کتاب) و اگر استقبال از "هری بوش" هم به مانند "جک ریچر" باشد، کار کتابسرای تندیس و ما خوانندگان محترم خوب درآمده است!

'یخ
یخ سیاه
نویسنده: مایکل کانلی
ترجمه: فرناز گنجی، محمدباقر اسمعیل‌پور
ناشر: کتابسرای تندیس
سال نشر: 1395 (چاپ 1)
قیمت: 30000 تومان
تعداد صفحات: 528 صفحه
شابک: 978-600-182-188-2
شب عید کریسمس است. کارآگاه هری بوش، در وضعیت آماده‌باش، در منزل خود گوش به زنگ پیامهای اسکنر رادیویی خود است. در حالت خواب و بیداری متوجه پیام‌های احضار دیگر کارآگاهان، به یک صحنه جرم می‌شود و این در حالی است که او که یکی از خبره‌ترین کارآگاهان صحنه قتل است دعوت به کار نمی‌شود. خود به صحنه قتل می‌رود و با جسد یکی از افسران واحد مبارزه با مواد مخدر روبرو می‌شود که ظاهرا خودکشی کرده است. با دیدن صحنه و مدارک موجود، حس پلیسی او، به مورد خودکشی مشکوک می‌شود و بر خلاف نظر فرماندهان پلیس که می‌خواهند در این پرونده دخالت نکند، با بهانه کردن دو پرونده قتل دیگر که مسئولیت آنها به بوش واگذار شده است و گره زدن این دو پرونده به پرونده افسر کشته شده مواد مخدر، به دنبال کشف ماجرای ظاهرا خودکشی می‌رود و ... در واپسین فصل کتاب نبوغ و هوش هری بوش به اثبات می‌رسد. (برگرفته از توضیحات پشت جلد کتاب)
داستان با این جملات آغاز می‌شود:
"دودی که از کاهونگا برخاسته بود، رفته‌رفته به حرکت در آمد و منطقه‌ی وسیعی را فراگرفت و در زیر لایه هوای سرد جریان‌های عبوری استقرار یافت. از محلی که هری بوش نگاه می‌کرد، دود به شکل یک سندان خاکستری در حال صعود به نظر می‌رسید. در آن ساعات پایانی بعد از ظهر، که اشعه‌های خاکستری خورشید با ته‌رنگ صورتی از بالاترین نقطه می‌تابید و تدریجا به سمت ریشه‌های سیاه غلیظی در افق، افول می‌کرد و شبیه یک جاروی آتشین به سوی دامنه تپه‌ها، در قسمت شرقی بریدگی معبر حرکت می‌کرد، او اسکنرش را روی شهر لوس‌آنجلس و فرکانس کمکی دوسویه سویچ کرد و همزمان، به گزارش‌هایی که از سوی رئیس گروه آتش‌نشانان به پست فرماندهی مخابره می‌شد، گوش می‌داد. در این گزارش‌ها، اعلام می‌شد که آتش، نه خانه خیابان اول را پشت سر گذاشته و در حال گسترش مسیر خود به سمت خیابان بعدی است ..."

اگر این کتاب را می‌خواهید ...

در مورد کتاب بعدی این نکته را باید اضافه کنم که چاپ اول آن (با تیراژ 500 نسخه) در کمتر از یکماه به فروش رفته و الان که این معترضه را برایتان می‌نویسم، کتاب به نوعی "نایاب" محسوب می‌شود! البته نگران نباشید کتابفروش محله قول داده که چاپ جدید کتاب خیلی زود به بازار بیاید و تا ما بخواهیم کتاب‌های مهرماه را سفارش دهیم، مشکل حل شده باشد.

در مورد فروش سریع‌السیر چاپ اول کتاب که از کتابفروش محله پرسیدم، گفت حدس می‌زند بخاطر فعالیت گسترده نویسنده کتاب در فضای مجازی باشد که باعث شده تا با انتشار خبر چاپ کتاب، در همان ماه اول تعداد زیادی از هواخواهان این نویسنده‌ی مجازی به فکر تهیه اولین رمان منتشر شده او بیافتند.

'دو
دو کوچه بالاتر
نویسنده: مریم سمیع‌زادگان
ناشر: کتابسرای تندیس
سال نشر: 1397 (چاپ 4)
قیمت: 25000 تومان
تعداد صفحات: 267 صفحه
شابک: 978-600-182-200-1
داستان با این جملات آغاز می‌شود:
"سنگ لحد را که می‌گذارند، دلم هری می‌ریزد. تازه باورم می‌شود مرده. گونه‌ام را می‌بوسد، دست می‌کشد روی شانه‌ام. می‌گوید: "غصه نخوری‌ها، لیلی ..." با این که می‌داند غصه می‌خورم، پشت می‌کند و می‌رود. عجیب است، خم نیست، قوز هم ندارد، صاف صاف است، صاف‌تر از خود من. عصا هم دستش نیست. بی‌صدا می‌رود، جوری که حتی صدای پایش را نمی‌شنوم.
رفتن‌اش عین سیخ داغ فرو می‌رود توی گوشت تنم. چشمانم دو دو می‌زند. زانوهایم می‌لرزد. دو دستم را روی شقیقه‌هایم فشار می‌دهم. آرام نفس می‌کشم، نمی‌دانم باید بدوم دنبالش یا بنشینم همین‌جا سر خاک؟ کدام‌شان مامان فخری است؟ آن که پشت کرد و رفت یا این که اینجا خوابیده؟ ..."

اگر این کتاب را می‌خواهید ...

'پشت
پشت صحنه
نویسنده: بنفشه حجازی
ناشر: کتابسرای تندیس
سال نشر: 1395 (چاپ 1)
قیمت: 16000 تومان
تعداد صفحات: 242 صفحه
شابک: 978-600-182-202-5
داستان با این جملات آغاز می‌شود:
"(پرده با موسیقی آرامی که به تدریج اوج می‌گیرد، بالا می‌رود. فضای داخلی یک قصر با ستون‌های سفید سبک رومی. در انتهای سن دو ردیف زن (همسرایان) با شنل‌های سفید بلند حاشیه‌دار. نور ابتدا آن‌ها را روشن می‌کند و سپس روی یک دلقک می‌ایستد.)

فشاری که مدت‌ها روی سینه‌اش احساس می‌کرد، بالا رفت و همه‌ی آن سنگینی در گلویش جمع شد و بغض ضربه‌ای به او زند که اشک سیال‌ترین واکنش روحش در این آزادشدگی بود. به آرامی طوری که کسی متوجه نشود با سرانگشت گونه‌هایش را پاک کرد و سعی کرد با تمرکز بر نمایش ایرادهای نمایشنامه را بگیرد.

همسرایان: پادشاهی بزرگ و مسلط بر طلسمات بود به نام هرمس پسر هرکول بر سرزمین‌های روم و مصر و یونان به تخت سلطنت. از نداشتن وارث و جانشین برای خود نگران
دلقک: چرا نگران؟ مگر پادشاه نبود؟ ..."

اگر این کتاب را می‌خواهید ...

مشاهده و انتخاب کتاب‌های فهرست در بخش مشترکین

در این فهرست کتاب‌های زیر معرفی شده‌اند: گود (مهدی افشارنیک)، ابر صورتی (علیرضا محمودی ایرانمهر)، از بی‌نهایت بزرگ تا بی‌نهایت کوچک (علی افضل صمدی)، توفان می‌غرد (رز وایلدر لین)، چگونه درباره کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم حرف بزنیم؟ (پی‌یر بایار)، پاتریشیای تنها (هربرت جن‌کنیز)، خانه ارواح (ایزابل آلنده)، رنج و سرمستی (ایروینگ استون)، راه سخت (لی چایلد)، هیاهوی زمان (جولین بارنز)، عکس یادگاری با فرعون: یادداشت‌ها و برداشت‌های سفر مصر (عباس نادری)، فرهنگواره‌ی نامه‌نگاری (به همراه آیین نگارش و درست‌نویسی انواع نامه‌ها) (حسن ذوالفقاری)، پس از تو (جوجو مویز)، یخ سیاه (مایکل کانلی)، دو کوچه بالاتر (مریم سمیع‌زادگان)، پشت صحنه (بنفشه حجازی)
خواندن 2625 دفعه

2 نظر

  • پیوند نظر مریم یکشنبه, 28 شهریور 1395 15:18 ارسال شده توسط مریم

    سلام.فکر نمیکنید از آخرین باری که برای ما نوجوان ها مطلب گذاشتید خیلی گذشته؟

  • پیوند نظر امین چهارشنبه, 24 شهریور 1395 07:28 ارسال شده توسط امین

    سلام آقای جیرۀ کتاب عزیز! دربارۀ اولین کتاب این ماه یعنی کتاب «چگونه درباره کتاب‌هایی که نخوانده‌ایم حرف بزنیم؟» میخواهم بگویم که اولاً طرح جلد کتاب مناسب نیست و نه تنها به محتوای کتاب ارتباطی ندارد، بلکه اصلاً گمراه کننده است! مرا بیاد دهقانان بیسواد قرن نوزدهم رمانهای تولستوی می اندازد! اگر طرح جلد ترجمۀ فارسی را با کتاب اصلی مقایسه کنید حرف مرا تأیید میکنید. ثانیاً ترجمۀ فارسی این کتاب ترجمه ای دانشجویی است و چندان خوشخوان نیست اما قابل فهم است. اصلاً این روزها بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاهی از «بیکاری» به ترجمه کردن روی آورده اند و تا ایشان ترجمه کردن را یاد بگیرند یا کاری دیگر پیدا کنند خوانندگان کتاب را بیچاره خواهند کرد!
    و اما دربارۀ خود کتاب، حرف حساب نویسندۀ این کتاب، همانطور که از عنوان کتابش پیداست، این است که برای صحبت یا بحث کردن یا نظر دادن دربارۀ یک کتاب اصلاً لازم نیست که حتماً آن کتاب را خوانده باشید! هرچند راستگویی بهترین کار است و بنابراین، بهتر است که دربارۀ کتابهایی که نخوانده اید (و اصلاً دربارۀ چیزهایی که نمیدانید) نظر ندهید! اما گاهی کسانی در موقعیتهایی هستند که مجبور اند دربارۀ کتابهایی که نخوانده اند نظر بدهند، مثل کتابداران یا کتابفروشان (مثل همین آقای جیرۀ کتاب خودمان!) یا استادان دانشگاه یا منتقدان ادبی. نویسندۀ کتاب که خودش استاد ادبیات است و مجبور بوده است که دربارۀ رمانهای چند هزار صفحه ای، مثل «در جستجوی زمان از دست رفته» مارسل پروست، که حتی استادان ادبیات یا منتقدان ادبی هم آن را نخوانده اند، نظر بدهد، و در این طریق، توصیه هایی را برای تظاهر به کتاب خواندن فراهم آورده است! اولین توصیه این است که اصلاً «خجالت نکشید!» یعنی اصلاً از اینکه کتابی را نخوانده اید شرمند نباشید! باور کنید که مخاطب شما هم، هرچند منتقد ادبی یا استاد دانشگاه باشد، به احتمال زیاد کتاب مورد بحث را نخوانده است! دومین توصیه این است که «نظرات خودتان را بر متن کتاب تحمیل کنید!» هر کتاب مثل آیینه ای است که خواننده میتواند خودش را در آن ببیند، پس تا میتوانید دربارۀ افکار و علایق خودتان صحبت کنید! هر کس «برداشت خاص خودش» را از هر کتاب دارد. پس اگر کسی نظرتان را دربارۀ کتابی به چالش کشید، توصیۀ اول را بیاد بیاورید (: اصلاً «خجالت نکشید!»)، و با اعتماد بنفس بگویید که این برداشت من از آن کتاب است! توصیۀ سوم این است که «بدون پرداختن به جزئیات کتاب، از کتاب تا میتوانید، بطور کلی، تعریف و تمجید کنید!» این توصیه بخصوص در مواجهه با نویسندۀ کتاب یا کتاب مورد علاقۀ دوست دختریا دوست پسرتان کاربرد دارد! و توصیۀ چهارم اینکه «بگویید دچار ضعف حافظه شده اید!» اگر کسی، به قول معروف، مچتان را گرفت اصلاً نگران نباشید! و با اعتماد بنفس بگویید که محتوای این کتاب را با یک کتاب دیگر اشتباه گرفته اید و دچار ضعف حافظه شده اید! به همین سادگی! و آخر اینکه این راهکارها را «تمرین کنید» تا تبدیل بشوید به یک منتقد بزرگ ادبی!

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

با ما در تماس باشيد

تلفن: 88718488 - 021 و 88105248 - 021

نشاني پست الكترونيك: info@jireyeketab.com

دريافت پيام كوتاه (SMS): 02188718488

نشاني پستي: تهران، صندوق پستي 1886-15875

ما را دنبال كنيد

در تلگرام:
https://telegram.me/jireyeketab

در فيس‌بوك:
https://www.facebook.com/jireyeketab

در گوگل‌پلاس:
http://google.com/+Jireyeketab4u